Skip to main content
ΕΣΠΑ 2014-2020 - Ψηφιακό Βήμα
ΕΣΠΑ 2014-2020 - Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας
ESPA 2014-2020 - Entrepreneurship Toolbox

ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 

Όλα ξεκινούν από δύο αξιώματα.

Α. Τα εργαστήρια STEM είναι σχετικά νέα δραστηριότητα.
Β. Η δραστηριότητα δεν είναι ακόμη αδειοδοτημένη.
Υπάρχει από τον Οκτώβριο του 2021 σχετικός Κ.Α.Δ. (Υπηρεσίες Σχολών Εκπαιδευτικής Ρομποτικής) αλλά πέραν αυτού ΔΕΝ υπάρχουν ακόμη θεσμοθετημένες προδιαγραφές για την παροχή αυτής της υπηρεσίας (όπως για παράδειγμα υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές για τα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης ή τα κέντρα ξένων γλωσσών).

To [A] φέρνει πολλά ερωτήματα: Τί είναι STEM, τι είναι ρομποτική, τι διαφορά έχει η ρομποτική με την εκπαιδευτική ρομποτική, ...
Το [Β] φέρνει περισσότερα: Πώς διαλέγω τι και που θα κάνει το παιδί;

Από το 2014 συλλέγουμε τις συχνότερες ερωτήσεις που μας κάνετε, προσθέτουμε τις ερωτήσεις που προτείνουμε να κάνετε εσείς και το αποτέλεσμα το βλέπετε παρακάτω.
Γνώμονάς μας είναι να μην εγκαταλείπει κανένα παιδί το STEM.

Στείλτε τις ερωτήσεις σας στο όπου θα σας απαντήσουμε προσωπικά και πιθανώς να το δείτε αναρτημένο στο site μας αν αφορά σε γενικό ενδιαφέρον...

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ


Συνηθισμένη ερώτηση: "τα γρανάζια στο logo γίνεται να περιστρέφονται; "

Ακολουθούν περισσότερες ερωτήσεις ...

  Σε ΜΙΑ φράση, τι είναι ...

... ρομποτική και ρομπότ;

Ρομποτική είναι η διαθεματική τομή της επιστήμης, της τεχνολογίας και της μηχανικής, που παράγει ρομπότ δηλαδή μία μηχανή που δύναται να αλληλοεπιδρά με το περιβάλλον της.

... ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ Ρομποτική;

Σύγχρονο ομαδοσυνεργατικό περιβάλλον μάθησης στο οποίο οι συμμετέχοντες παρακινούνται με το σχεδιασμό και την κατασκευή δημιουργιών που έχουν χαρακτηριστικά παρόμοια με τον άνθρωπο ή τα ζώα, σε δραστηριότητες που έχουν νόημα για τους ίδιους

... STEM;

STEM είναι η διεπιστημονική προσέγγιση της εκπαίδευσης και της επίλυσης προβλημάτων, ενσωματώνοντας γνώσεις και δεξιότητες από τις Επιστήμες, την Τεχνολογία, τη Μηχανική και τα Μαθηματικά, όπου όλες αυτές οι έννοιες "παρουσιάζονται" και δουλεύονται μαζί, ταυτόχρονα, την ίδια ώρα στο ίδιο διαθεματικό εργαστήριο.

  Σε ΜΙΑ φράση, γιατί ...

... ρομποτική;

Διότι μέσω της Ρομποτικής τα παιδιά μας ικανοποιούν πλήρως και ευχάριστα την εκ φύσεως προδιάθεσή τους για ανακάλυψη (από τη θεωρία στην πράξη), της Επιστήμης, της Τεχνολογίας και της Μηχανικής - ταυτόχρονα και διασκεδαστικά!

... στο CityLab;

Διότι όλα γίνονται με αυστηρές προδιαγραφές, από ειδικούς στο αντικείμενο, χωρίς "εκπτώσεις", με μοναδικό γνώμονα το παιδί/δημιουργό και τη βαθιά πεποίθησή μας ότι η όλη διαδικασία είναι παιχνίδι, αλλά η διδασκαλία της όχι.

... μου φαίνονται δύσκολα και ακατανόητα αυτά;

(Σημειώστε ότι τα παιδιά ΔΕΝ έχουν την ίδια άποψη με σας 😀 ...)
Διότι απλά τα αναλύουμε όλα εις βάθος.

  Περιγράψτε με δύο λόγια ...

... το Citylab

Εξειδικευμένο κέντρο STEM που παρέχει αποκλειστικά εργαστήρια STEM / Ρομποτικής και Ψηφιακών Δεξιοτήτων από το 2014. Με επικαιροποιημένο και σύγχρονο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σπουδών και με projects του πραγματικού κόσμου στοχεύει σε δημιουργίες υψηλής ποιότητας που λύνουν πραγματικά προβλήματα γύρω μας, διατηρώντας διαρκώς το τεκμήριο της εμπιστοσύνης

... τους ανθρώπους του
Όλα τα εργαστήρια σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται από μια ομάδα επιστημόνων ή μηχανικών, με προπτυχιακές ή μεταπτυχιακές σπουδές σε έναν ή περισσότερους τομείς STEM. Οι ιδιοκτήτες έχουν πολλά χρόνια προσωπικής, επαγγελματικής και επιχειρησιακής εργασιακής εμπειρίας στα αντικείμενα που διδάσκονται, αλλά είναι και ενεργά παρόντες. Τόσο οι σπουδές τους, όσο και η εργασιακή εμπειρία τους, αποτελούν εγγύηση ποιότητας.
... ένα τυπικό εργαστήριο

Τα παιδιά δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά, σε ομάδες συνήθως των δύο (ενίοτε και τριών) παιδιών ανάλογα με την ηλικία και την πολυπλοκότητα του έργου τους.
Το κάθε εργαστήριο διαρκεί 90 λεπτά και υπάρχουν πολλές μέρες που προσφέρεται στην εβδομάδα για δυνατότητα αναπλήρωσης. Κάθε εργαστήριο είναι αυτοτελές, με ξεκάθαρο στόχο, ώστε οι ομάδες να ξέρουν σε ποιο βαθμό τα κατάφεραν.
Σε κάθε εργαστήριο, όλα τα ερωτήματα απαντώνται και όλες οι προτεινόμενες βελτιώσεις και ιδέες των παιδιών υλοποιούνται επί τόπου. Αυτός είναι ο τρόπος που μας "αξιολογούν" τελικά οι μαθητές μας!

   Διάφορα θέματα

Από ποια ηλικία ξεκινάμε;

Από τεσσάρων ετών...
... και ΜΕ ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΟΧΗ τι διαλέγουμε!

Πώς ξεκινάμε;

Κάθε παιδί ξεκινάει απλά: από την ομάδα του και το πρόγραμμα που έχει ενταχθεί!
Πραγματικά, απλά και χωρίς άγχος, όλα είναι ήδη μελετημένα πολύ προσεκτικά, ώστε τα παιδιά να προχωρούν και να δημιουργούν όλα μαζί χωρίς κενά και απορίες.
Η εμπειρία μας στο αντικείμενο εγγυάται την αρχικά ομαλή ένταξη των νέων παιδιών στα εργαστήρια (τα οποία στους γονείς πολλές φορές φαντάζουν «δύσκολα»). Φροντίζουμε ώστε όλα τα παιδιά μας να εξελίσσονται τόσο στο γνωστικό όσο και στο κοινωνικό επίπεδο. Οι μαθητές μας συνεχίζουν για πολλά χρόνια μαζί μας και διαλέγουν να παρακολουθούν και δύο εργαστήρια ταυτόχρονα (πχ. Robotics και Computer Science).

Μπορεί ένα μικρό παιδί να είναι μαζί με μεγάλα;

Δεν αποκλείεται, αλλά στις μικρές ηλικίες είναι καλύτερα για πολλούς και συγκεκριμένους λόγους να τηρείται στο CityLab ακριβώς ό,τι εφαρμόζεται ευλαβικά στον κλασσικό παιδικό αθλητισμό: τα συνομήλικα παιδιά αθλούνται μαζί, ενώ τα πραγματικά ταλέντα έχουν τον χρόνο και τον καιρό τους να ξεχωρίσουν όταν μεγαλώσουν!
Τα προγράμματά μας έχουν συγκεκριμένο "αποδεκτό εύρος" ηλικιών το καθένα, το έχουμε δει στη θεωρία και το έχουμε διαπιστώσει και στην πράξη οι ίδιοι.

Παραδίδετε ιδιαίτερα μαθήματα;

Τα «ιδιαίτερα» μαθήματα σε ένα άτομο, ακυρώνουν τον σχεδιασμό του STEM εργαστηριακού μαθήματος που απαιτεί ομαδική εργασία και μάλιστα εργασία σε ομάδες και όχι σε γκρουπ!
Κατ' εξαίρεση γίνονται «Εντατικά Εισαγωγικά Εργαστήρια» μόνο σε παιδιά που θέλουν να ενταχθούν σε συγκεκριμένα Labs τα οποία έχουν ήδη ξεκινήσει και βρίσκονται σε συγκεκριμένο επίπεδο κατά περίπτωση.

  HOT TOPICS

Πώς διαλέγω STEM center;

Το εύκολο: δείτε οπωσδήποτε από κοντά τις προδιαγραφές του, τους υπεύθυνους προγράμματος σπουδών, το πρόγραμμα σπουδών, τους εισηγητές / εκπαιδευτικούς, τους χώρους του και το πλάνο για τη συνέχεια σπουδών.
Ρωτήστε τα πάντα.
Το δύσκολο: επειδή η Ρομποτική είναι κάτι καινούριο (σχετικά) καλό θα είναι να είναι μαζί σας και να σας βοηθήσει στην επιλογή σας κάποιος γνωστός σας που εμπιστεύεστε.

Τι ερωτήσεις πρέπει να κάνω πριν διαλέξω;

1. Εκπαιδευτική φιλοσοφία. (Πρακτικές δραστηριότητες (hands-on), μάθηση μέσω επίλυσης προβλημάτων, κριτική σκέψη, έμπνευση περιέργειας, ...)
2. Προγράμματα ανά ηλικία. (Πώς διαλέγει το κέντρο τα προγράμματά του !!!)
3. Προσόντα και εμπειρία εκπαιδευτικών. (Προφανές θέμα, πρέπει να γνωρίζετε εις βάθος)
4. Αξιολόγηση και παρακολούθηση προόδου των μαθητών. (Τεράστιο θέμα, πολλές σωστές απαντήσεις, περισσότερες οι λάθος - πρέπει και να δείτε τη μέθοδο και να σας ικανοποιεί)
5. Διασφάλιση συμμετοχής ΟΛΩΝ των παιδιών, ισότιμα. ( ... και δεν εννοείται το προφανές θέμα του να υπάρχει επαρκές εκπαιδευτικό υλικό...)

Τι πρέπει να διαλέξει το παιδί μου;

Η δραστηριότητα ΔΕΝ ΞΕΚΙΝΑ την ίδια χρονική στιγμή σε όλα τα παιδιά. Ένα παιδί μπορεί να ξεκινήσει στα 5, ένα άλλο στα 7. Τα παιδιά ξεκινούν την STEM εξερεύνηση σε εργαστηριακά μαθήματα, ανάλογα με
- την ηλικία τους
- το τι έχουν κάνει νωρίτερα
- το ενδιαφέρον τους

Υπάρχει "ιδανικό" πρόγραμμα σπουδών;

ΟΧΙ! - Δε μιλάμε για τυπική εκπαίδευση.
Υπάρχει όμως ένα μονοπάτι, το οποίο ανάλογα με την ηλικία που θα μπει το παιδί έχει διάφορες εναλλακτικές. Δείτε για παράδειγμα το πρόγραμμα σπουδών μας. Ξεκινά με μηχανική, περνά στη ρομποτική, συνεχίζει με προγραμματισμό (προσοχή, προγραμματισμό και όχι coding!), και ΑΝΑΛΟΓΑ ΜE ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ και το πόσα από αυτά έχει ήδη κατακτήσει, το παιδί αποφασίζει με τη βοήθειά μας να συνεχίσει με προχωρημένα εργαστήρια στα παραπάνω, ή να εστιάσει σε μηχατρονική, βιομηχανικό σχέδιο, αστροφυσική, bioengineering, financial engineering και άλλα.

Υπάρχει ΕΝΑ πράγμα να προσέξω;

Δεν υπάρχουν shortcuts -  όλα τα προηγούμενα είναι σημαντικά.
Ωστόσο, θα επιχειρήσουμε να απομονώσουμε και να διαλέξουμε το εξής: Βεβαιωθείτε ότι το παιδί είναι δημιουργός και δεν μπαίνει ούτε για μία στιγμή στο ρόλο του "follow-me".
Όλα τα παιδιά μπορούν μια χαρά να ασχοληθούν με έτοιμες κατασκευές, δημιουργημένες και προγραμματισμένες από τρίτους, σαν να παίζουν με ένα videogame. ΔΕΝ θέλουμε αυτό. 

Πώς θα καταλάβω αν τα εργαστηριακά μαθήματα είναι αποτελεσματικά;
Δύσκολο. Και εύκολο ταυτόχρονα.
Ίσως δεν ξέρουμε τι κάνει το γρανάζι, τι είναι ροπή, τι διαφορά έχει το programming με το coding, τι είναι βολτ και τι αμπέρ, ...
Ωστόσο μια χαρά μπορούμε να παρατηρήσουμε αν στο παιδί αλλάζει ο τρόπος σκέψης και θεώρησης του κόσμου και αν ψάχνει να βρει τις αιτίες πίσω από αυτά που συμβαίνουν γύρω του, όχι μόνο στον απλό τρόπο λειτουργίας των μηχανισμών αλλά σε όλα!
Αν δηλαδή τελικά θέλει να εξερευνά και να “προκαλεί” την καθημερινότητα (και τους γονείς…) με ερωτήσεις προφανείς μεν, πολύ δύσκολο να απαντηθούν δε.
Τεχνοκρατικά λοιπόν είναι απλό: τα παιδιά “απαντούν” άνετα και χαρούμενα σε “ερωτήσεις” όπως “τι υλικά θα χρειαστείτε και πώς θα οργανωθείτε για να φτιάξετε χωρίς οδηγίες ένα …” ή “πως νομίζεις ότι δουλεύει το …”
Πως τα χειρίζεστε όλα αυτά στο CityLab;

Ξεκινήσαμε το 2014. Είδαμε πράγματα στα παιδιά που πραγματικά δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε. Και χαιρόμαστε πολύ γι' αυτό.
Για τα παιδιά μας στο CityLab η εικόνα χαρούμενων παιδιών να σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν μηχανισμούς όπως διαφορικό, ρομπότ, αλλά και ηλεκτρομηχανολογικούς αυτοματισμούς σε arduino και προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης, όλα εκτός έτοιμων σχεδίων – αλλά και να τα παρουσιάζουν σε κοινό άνετα και δεχόμενα όλες τις πραγματικές ερωτήσεις είναι η καλύτερη απόδειξη της αποτελεσματικότητας των εργαστηρίων STEM. (... σταματάμε εδώ, γιατί ξέρουμε ότι ακούγεται “κάπως” και μάλλον δεν τα πιστεύετε αν δεν τα δείτε οι ίδιοι...) 


TL; DR

Too long, didn;t read.
Εντάξει. Δείτε μόνο το παρακάτω:

To βαθύτερο νόημα και ο “extra” στόχος του CityLab είναι να [απο]δείξουμε στα παιδιά μας ότι μπορούν/δύνανται να σχεδιάσουν τα ίδια κάτι (ένα robot, ένα software application, ...), από το Α ώς το Ω, και όχι να αντιγράφουν απλά ένα έτοιμο (αδιάφορο αν είναι απλό ή δύσκολο) project. Η πρόκληση αυτή τους δίνεται τουλάχιστον μία φορά το μήνα!!!

Για παράδειγμα, τα παιδιά μας
- χτίζουν πρωτότυπες μηχανικές και ηλεκτρομηχανολογικές κατασκευές
- δημιουργούν χωρίς έτοιμες βιβλιοθήκες αλγόριθμους A.I. και ποικιλία σχετικών προγραμμάτων (τρίλιζα, simulation environments, ...)
- κατασκευάζουν από το μηδέν κλασσικά arcade games
ξέρουν πολύ καλά πόσο αληθινά το χαίρονται τα ίδια. Η χαρά αυτή, δε συγκρίνεται με καμία αντιγραφή έτοιμης κατασκευής, όσο εντυπωσιακή και να φαίνεται προς τρίτους.

Τέλος, με συγκεκριμένα soft skills που τους καλλιεργούμε έρχεται και η εκμάθηση ποικίλων δεξιοτήτων καθώς προετοιμάζονται για την πολυπλοκότητα των προκλήσεων που τους περιμένουν, για θέσεις εργασίας που δεν υπάρχουν σήμερα, αλλά και για να χειριστούν πράγματα που τα ρομπότ "δεν θα κάνουν ποτέ", όπως η δημιουργικότητα, οι διαπροσωπικές δεξιότητες και η επίλυση πρωτότυπων προβλημάτων! 

Όλα τα παραπάνω είναι τελικά αυτά που κάνουν πράξη το αναγραφόμενο στην αρχή της πρώτης μας σελίδας:

   Αναπτύσσουμε δεξιότητες, κατανοούμε το παρόν, διαμορφώνουμε το μέλλον   

 


 

Διαβάστε για την Ίδρυση τις Αρχές Μάθησης και τους Στόχους μας, αλλά και τι είναι το STEM στην πράξη.
Δείτε τα οφέλη αλλά και γιατί να κάνει κάποιος Ρομποτική, διαλέξτε εργαστήριο από το Ετήσιο Πρόγραμμα (αφού ενημερωθείτε ανά ηλικία για Μηχανική, Ρομποτική, Επιστήμη Υπολογιστών, Μηχατρονική, Βιομηχανικό ΣχέδιοBioengineering, Αστροφυσική, Χρηματοοικονομικά)
Ενημερωθείτε για την Πολιτική Ποιότητας, δείτε τις Συχνές Ερωτήσεις σας και κυρίως δείτε τις ΔΡΑΣΕΙΣ μας και το BLOG μας!

Επικοινωνία

Copyright © 2014-2024 CityLab IKE – Γ.Ε.ΜΗ.: 130882103000, Α.Φ.Μ.: 800586309 – Υπηρεσίες Σχολών Εκπαιδευτικής Ρομποτικής
Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος/All rights reserved. Programming by makebelieve.